Gevelreclame
Wat is gevelreclame?
Gevelreclame kunnen we verdelen in 5 soorten. Maar wat is gevelreclame? Gevelreclame is een commerciële uiting op of aan een bedrijfspand of winkel. Gevelreclame is het hele scala van belettering tot lichtreclame, alles om de zichtbaarheid en herkenbaarheid van jouw bedrijf of winkel te vergroten. Gevelreclame is een vorm van buitenreclame waarbij de focus licht op de zoektocht naar het product wat nodig is voor jouw specifieke exposure.
Voor een helder overzicht maken we 5 groepen.
Wil je zonder uitleg meteen navigeren tussen de 5 groepen gevelreclame en prijzen vergelijken. Dan kun je gelijk naar de homepage van ME Print & Sign.
Hoewel raambelettering vaak een ondersteunende vorm van gevelreclame is, komt het af en toe ook voor als enige vorm van reclame. Daarom hebben we raambelettering opgenomen in deze lijst.
5 soorten gevelreclame
3 punten van aandacht
Voordat we uitleggen wat de grondslag is van de verschillende vormen van gevelreclame. Is het belangrijk om te te weten waar je rekening mee moet houden bij de keus van een goede gevelreclame. Dat betekend dat dit geldt voor alle gevelreclames.
Overal krijgt jouw doelgroep te maken met signing. Hoe zorg je er nou voor dat je bedrijf opvalt. De Entrepreneur (Amerikaans tijdschrift voor ondernemers) geeft de volgende tips:
1. Kies een opvallende kleur
De kleur van je merk moet opvallen en helpt je merk versterken. Denk eens aan McDonald’s of Coca cola beide hebben gekozen voor uitgesproken kleuren waardoor je het merk eenvoudig kan herkennen.
Studies hebben namelijk aangetoond dat we voor 80% een merk herkennen aan haar kleur.
2. Gebruik contrast om de leesbaarheid te verhogen
Het contrast dat wordt gebruikt in het signproduct bepaald voor een groot deel of het goed leesbaar is of niet. Dit betekend dat de achtergrondkleur in contrast moet staan met de letters van het logo. Ook het gebruik van randen om de tekst of het logo kan volgens de Entrepreneur de leesbaarheid bevorderen.
3. Kies een grootte die past bij de gevel
Hoe groter de letters, des te makkelijker de gevelreclame te lezen is. De beste letterhoogte is afhankelijk van de leesafstand en uiteraard van de beschikbare ruimte. Bijvoorbeeld een letterhoogte van 25 cm is goed leesbaar op 75 meter afstand.
We hebben aan dit interessante en belangrijk onderwerp een aparte pagina gewijd: 5 tips over het ontwerp van een gevelreclame
Pijlers onder de 5 soorten gevelreclame
1. Prijs
2. Uitstraling
3. Vorm
De 5 soorten gevelreclame hebben specifieke kenmerken die we door onderstaand schema hebben verduidelijkt.
prijs | uitstraling | vorm | verlichting* | |
---|---|---|---|---|
raambelettering | € | +++ | vrij | nee |
gevelborden | € € | ++ | vast | nee |
gevelletters | € € | ++++ | vrij | nee |
lichtbakken | € € € | +++ | vast | ja |
verlichte letters | € € € € € | +++++ | vrij | ja |
*raambelettering, gevelborden of gevelletters beschikken niet over een interne lichtbron. Ze kunnen wel worden aangeschenen door een externe lichtbron.
1. Prijs gevelreclame
Van raambelettering naar verlichte letters loopt de prijs steeds verder op. Dit heeft te maken met de oplopende materiaalkosten. Maar vooral met de arbeidsuren. We laten de ontwerpkosten even buiten beschouwing want die zijn voor alle soorten gevelreclame ongeveer gelijk.
- Een raambelettering bestaat enkel uit zelfklevende folie en het productieproces is volledig computergestuurd.
- Bij een reclamebord komen daar de kosten van het materiaal bij.
- Gevelletters en lichtbakken worden vervaardigd uit duurdere materialen dan reclameborden. Ook is de factor arbeid hoger.
- De factor arbeid speelt bij verlichte letters en vooral neon een nog grotere rol. Omdat de doosletters die voor dit product gebruikt worden op maat gemaakt zijn en deels met de hand gevormd. Dit geldt helemaal voor neonbuizen die volledig handmatig gebogen en verder verwerkt worden.
2. Uitstraling gevelreclame
De uitstraling van de gevelreclame wordt bepaald door door de uitvoering van de gevelreclame. Dit betekend dat we gaan bepalen welke uitstraling het beste bij jouw bedrijf of winkel past. Dit hoeft niet perse de gevelreclame met de meeste uitstraling of attractiewaarde te zijn.
Met een luxe gevelreclame voor een discount winkel sla je de plank mis. Daarom is een standaard gevelbord een prima oplossing voor een gevelreclame zonder verlichting. Met andere woorden een keurig bord dat kwaliteit uitstraalt is in dit geval een uitstekende optie.
Mooie indirect uitgelichte letters zijn een prima optie voor bijvoorbeeld een juwelier. Een chique en ingetogen reclame die luxe en exclusiviteit uitstraalt..
Kortom het is verstandig even de tijd te nemen om te kijken welke vorm van gevelreclame je nodig hebt om jouw doelgroep optimaal te bereiken.
• gevelborden
• indirect verlichte letters
3. Vorm gevelborden
De vorm van de gevelreclame draagt bij aan het onderscheidend vermogen. Vaak zijn gevelborden en lichtbakken rechthoekig. Soms rond, ovaal of in een speciale vorm. De vorm kan bijdragen aan de identiteit van het merk, omdat alles wat in de vorm van jouw logo is gemaakt gewoonweg meer opvalt.
Raambelettering, gevelletters en verlichte led letters zijn altijd in de vorm van de letters of het beeldmerk vervaardigde reclame elementen.
Verlichte letters en gevelletters worden geheel naar de vorm van de letters vervaardigd. Daarbij komt ook nog dat de producten uit verschillende materialen worden vervaardigd. Met hun specifieke kwaliteiten en uitstraling.
De letters voor een raambelettering worden op maat gesneden uit zelfklevende folie.
Wanneer de gevelreclame bestaat uit verschillende opmaat gemaakte delen. Zoals bij gevelletters het geval is. Kunnen we concluderen dat het contour aanzienlijk bijdraagt aan het onderscheidende vermogen van de reclame. Daarom is personaliseren hier het toverwoord. Gevelreclame is daarom een mooie tool om je te onderscheiden in een drukke winkelstraat of een industrieterrein.
Specificaties van de 5 soorten gevelreclame.
Onderstaand vind je de 5 groepen nader uitgewerkt met een directe link naar de bestelpagina’s. Hier kun je direct een prijs berekenen en eventueel je product bestellen of eenvoudig eerst een offerte aanvragen.
Raambelettering is een veel voorkomende vorm van communicatie. Simpel, doeltreffend en goedkoop. Daarom zorgen contour gesneden plakletters met jouw logo nogmaals op de etalageruit voor extra herkenning. Hierna de meest voorkomende raambelettering:
1. plakletters
2. zandstraalfolie
3. bedrukte ultra clear folie
Ultra clear folie is in opkomst. Het materiaal heeft aan 2 zijden dezelfde uitstraling en de niet geprinte delen zijn helder als glas. Complexe beletteringen kunnen nu eenvoudig en in één keer worden aangebracht. Daarnaast is het tevens de ideale oplossing voor openingstijden stickers. Ook bied ultra clear folie ten opzichte van zandstraalfolie vele design-voordelen.
Omdat deze folie op een uv-printer in meerdere lage geprint kan worden kunnen we de mate van lichtdoorlatendheid costum mate aanpassen. Dit maakt de folie bij uitstek geschikt voor privacy toepassingen. Waar het zicht voor een deel wordt beperkt, toch wordt de ruimte niet geheel aan het zicht onttrokken.
Gevelborden of reclameborden kunnen een goede oplossing zijn voor een eenvoudige en robuuste uitstraling. Om een goed beeld te krijgen hebben we de gevelborden onderverdeeld in 5 groepen:
1. Standaard gevelborden
2. Luxe gevelborden
3. RVS look gevelborden
4. Outdoor textielframes
5. Spandoek frames XXL
Ten eerste de nummers 1, 2 en 3. Dit zijn echte gevelborden gemaakt uit verschillende materialen. Bijvoorbeeld van 3 of 6 mm dibond al dan niet met geborstelde rvs look. Of de wat luxere uitvoering in 8 mm perspex (acrylaat) met gepolijste randen. Hier komt bij dat je voor alle gevelborden online een mooie lichtkoof kunt mee bestellen.
Ten tweede de nummer 4 en 5. Dit zijn eigenlijk spandoeken in een frame. Het gaat hier om een uniek spansysteem zonder steigerpijpen en elastieken.
- Bij de outdoor textielframes worden de doeken met een aangenaaide pees in het frame gespannen en met een spankap vergrendelt.
- Tenslotte zijn de spandoek frames XXL bij voorkeur gezicht voor de extra grote billboards. Tot wel 50 vierkante meter. De doeken worden in het frame opgespannen.
Onderstaand zie je dat ieder gevelbord specifieke eigenschappen heeft.
aanschafwaarde | uitstraling | vorm | opdruk wisselen | |
---|---|---|---|---|
standaard borden | € | + | elke vorm | lastig |
luxe borden | €€€ | ++++ | elke vorm | niet |
rvs borden | €€ | +++ | elke vorm | lastig |
textielframes | €€€€€ | ++++ | rechthoekig | eenvoudig |
spandoekframes XXL | €€€€€ | +++++ | rechthoekig | eenvoudig |
Onverlichte gevelletters, ook wel genoemd freesletters of laser letters. Gevelletters zijn een prima oplossing wanneer je op maat gemaakte letters of logo’s wilt en verlichting voor jou geen toegevoegde waarde heeft. Jouw letters en logo’s worden speciaal op maat en in de vorm van jouw logo uitgesneden. De afstandhouders achter de letters zorgen voor een fraai 3D effect.
Je kunt online de keuze maken uit verschillende uitvoeringen:
1. Acryplus in iedere kleur
2. Acrysign 8 mm gekleurd acrylox acrylaat
3. Dibond met print
4. Dibond rvs look
5. Spiegel letters
Vijf verschillende materialen voor gevelletters met een eigen uitstraling en toepassing. Acrysign is een andere naam voor Acrylox, maar het materiaal is gelijk.
Lichtbakken hebben we in verschillende uitvoeringen en zijn allemaal een prima oplossing voor een opvallende gevelreclame. Een gevelreclame met verlichting, zodat jouw bedrijf of winkel extra opvalt. Zoals lichtreclame een onderdeel is van gevelreclame, zijn lichtbakken een onderdeel van lichtreclame. Op deze lichtreclame pagina gaan we dieper in op lichtbakken. Lichtbakken hebben we voor een buiten toepassing als gevelreclame onderverdeeld in 5 disciplines:
- rechthoekige lichtbakken
- ronde en ovale lichtbakken
- doeklichtbakken
- vorm lichtbakken
- diapositieve lichtbakken
Reclame elementen die van binnenuit verlicht worden vallen meer op dan gevelletters of gevelborden die door een externe bron worden aangeschenen.
De meeste impact realiseer je met verlichte letters. Zogenaamde front lit letters die naar voor schijnen of back lit letters die naar achteren schijnen. Of een combinatie van beide. Deze letters worden ook wel doosletters genoemd, omdat ze bestaan uit een doos en een deksel. Bij front lit letters wordt in de doos de led verlichting geplaatst en het deksel is gemaakt van (gekleurd) acrylaat met een omlijner. Bij een black lit letter werk het precies andersom. Verlichte letters hebben meer impact, niet alleen omdat ze van binnenuit verlicht worden maar vooral omdat ze op maat en exact in de vorm van het lettertype of logo gemaakt worden.
Jouw huisstijl komt mooi tot haar recht en een top uitstraling is gegarandeerd. Al met al een behoorlijke investering, maar je valt gegarandeerd op te midden van andere winkels of bedrijven.
- Model FL 1: verlicht naar voren
- Model FL 1+: verlicht naar voren en zijkanten
- Model FL-AT: Verlichting naar voren, zijkanten en achteren.
- Back Lit doosletters
Toepassing, uitstraling en prijzen van gevelreclame.
De meeste reclameletters worden nog steeds geproduceerd voor buitengebruik. Aan de gevel van een bedrijfspand of winkel. De letters geven op een nette en betrouwbare manier jouw naam of merk vorm.
Toepassing
Omdat de letters individueel worden uitgesneden en daarna gemonteerd blijft het ruimtelijke effect met het pand of winkel bestaan. Ze worden één met het pand. Omdat we de letters en logo’s in ieder lettertype of vorm kunnen maken komt het gepersonaliseerde karakter prima uit de verf.
Uitstraling
De uitstraling van losse letters is hoog. Dit in tegenstelling tot gevelborden en lichtbakken, hier staat het functionele karakter voorop. Door de rechthoekige, ronde, ovale of een andere eenvoudige vorm is het onderscheidende karakter laag. Voor een lichtbak geldt wel dat je tegen een lage prijs een mooi verlicht bord kunt aanschaffen.
Prijzen
Per soort gevelreclame kunnen de prijzen ook aardig verschillen. Prijzen van gevelletters vervaardigd uit de verschillende materialen verschillen behoorlijk van elkaar. Zo kost een letter van 40 cm hoog uitgevoerd in 8 mm Acryplus € 29,00 en dezelfde letter uitgevoerd in 3 mm Dibond € 12,00. Het zijn dan ook qua uitstraling totaal verschillende letters. Als conclusie kunnen we zeggen: voor ieder budget en toepassing een gevelletter naar keuze.
• onverlicht, ingetogen uitstraling
• onverlicht, luxe uitstraling
• verlichte gevelletter
Behalve de lichtbakken met textieldoek worden de andere producten meestal buiten gebruikt, wat niet wil zeggen dat ze binnen niet voorkomen. Wel zien op dit moment een verschuiving in de aandacht van buitentoepassingen naar binnentoepassingen, dus van buitenreclame naar binnenreclame.
Veel producten die eerst alleen buiten werden toegepast worden aangepast voor binnen gebruik. Omdat we binnen niet met weersinvloeden te maken hebben worden de producten speelser. Geen lichtbakken die spatwaterdicht moeten zijn of zuilen die verankerd moeten worden om stormen te kunnen doorstaan. Maar producten die van de zijkant open zijn of van karton gemaakt zijn. Met lichtbakken met textieldoek doek als verkoop topper.
Hieronder nog een aantal handige links naar specifieke onderwerpen van gevelreclame:
1. 5 Tips over het ontwerp van een gevelreclame
Samenvatting gevelreclame
Tenslotte geven we je een samenvattende conclusie over gevelreclame en/of reclameletters.
Prijs van gevelletters
Qua prijs loopt de hierboven genoemde indeling van laag naar hoog. Wat niet per definitie wil zeggen dat dit met de uitstraling ook het geval is. Uitstraling is ook iets wat bij jouw bedrijf, persoon of product moet passen. Wanneer je op een industrieterrein met een onverlicht bordje als enige in het donker zit, is het misschien tijd om over te gaan tot een rechthoekige lichtbak. Een vriendelijk geprijsd product met een no nonsens uitstraling.
Online gevelreclame
Op onze site hebben we een configurator ontwikkeld waarmee je heel eenvoudig voor alle producten de prijzen ziet. Je vult de afmetingen in en daar is je prijs. Bij enkele producten zijn er nog additionele opties zoals enkelzijdig en dubbelzijdig of rond en ovaal. Specials zoals een lichtbak in de vorm van een logo zijn niet in een prijslijst te vervatten en kunnen we daarom ook alleen op aanvraag voor je uitrekenen.
Uitstraling van gevelreclame
Een auto in een hoog segment heeft meer uitstraling dan een middenklasse. Zo is het over de duim genomen ook met gevelreclame. Een lichtreclame in de vorm van een lichtbak of een lichtbak letter heeft gemiddeld genomen meer uitstraling dan een reclamebord of plakletter in folie.
Toch gaat deze regel lang niet altijd op. De belangrijkste vraag in de keuze voor een gevelreclame is de vraag: ’welke uitstraling wil hebben?´ Wat is mijn corporate identity, of terwijl in gewoon Nederlands: hoe wil ik dat de buitenwereld mij ziet. Met andere woorden: wat is mijn image?
Gevelreclame bestellen.
Ben je toe aan het bestellen van een product of wil je eerst een offerte aanvragen, dan kun je via onderstaande knoppen naar het offerte formulier of naar de home page.
Front Lit Letters maken
Back Lit Letters maken
Ronde lichtbakken maken
Rechthoekige lichtbakken maken
Reclameborden maken
Gevelletters maken
Raambelettering maken
Speciale lichtbakken maken
Persoonlijk advies
Bereikbaar van ma-vr van 8.00 – 17.00 uur
Contact
Ook al hebben we een uitgebreide website waar je direct kunt bestellen. We blijven daarnaast ook een echt bedrijf met mensen en machines. Mensen met meer dan 25 jaar ervaring in de gevelreclame. Wanneer je gebruik wil maken van onze kennis en kunde bel dan gerust, stuur een mail of laat een terugbelverzoek achter.
Relevante blog